Esport har tagit världen med storm
Skrivet av Admin
Esportens historia
Redan på 70-talet började det hållas tävlingar i tv-spel. Den första tv-spelstävlingen man känner till hölls redan 1972 och var i spelet Spacewar vid Stanfords Universitet. 1980 hölls den första riktigt stora tävlingen ”The Space Invaders Championship” av spelföretaget Atari i USA och mer än 10 000 spelare deltog. I och med detta kunde man se att ha tävling i tv-spel som hobby var något som redan var omåttligt populärt.
På 1990-talet hade turneringarna och tävlingarna verkligen tagit fart med bland annat Nintendo World Championship, Cyberathlete Professional League, Quakecon och Professional Gamers League. Här tävlades det dels i Nintendos olika tv-spel och också i datorspel som Warcraft, Counter-Strike och Quake. Andra versioner av dessa spel tävlas det i även idag med skillnaden att e-sport nu är en karriär du utan problem kan livnära dig på om du är riktigt duktig.
Utvecklingen i tidigt 2000-tal
Det var framförallt i Sydkorea som e-sporten verkligen tog fart tidigt. Detta blev så pass stort att Korea bildade ett e-sportsförbund som en del utav kultur- och idrottsdepartementet redan år 2000. Det började framförallt med spelet Starcraft men spred sig snabbt till många andra spel.
Under 2010-talet tog e-sporten verkligen fart och prispotterna ökades dramatiskt. De stora turneringarna gick från 10 stycken 2000 till ca 260 2010. Även populariteten ökade markant. Det började även komma tävlingar i ovanligare spelgenres. Ett exempel på detta är tävlingen Worldwide Webgame Championship där 71 personer tävlade i så kallade ”casual games” där prispotten var hela 1 miljon dollar.
Att betta på e-sport
Att det går att spela på e-sport är något som många ser som en självklarhet idag. Många online casinon erbjuder betting på exempelvis CS:GO, League of Legends, Starcraft II, Hearthstone och Dota 2. De stora matcherna drar in massiva summor pengar från de som spelar på dem.
Vill du lära dig mer om hur man spelar på e-sport tipsar vi om vår spelskola. Här hittar du tips på hur du får ut mest av din betting samt andra råd. Det går att spela på e-sport hos de allra flesta casinon som det går att betta på, något vi verkligen ser positivt på! När du spelar på online casinon kan du ofta få en bonus. Har du riktigt tur hittar du till och med en casinobonus utan krav på omsättning.
Esportens utveckling i Sverige
Svenskar har alltid varit tidiga när det kommer till teknisk utveckling, kanske beror det på de långa mörka vintrarna eller bristen på social interaktion, vem vet. I vilken fall som helst gällde detta även när det kom till e-sport. Det hölls exempelvis ett dataspels-VM 2001 där svenska spelare tog en silvermedalj i Quake.
Numera har e-sporten fått en stabil plats i svenska sportvärlden och redan 2011 grundades den första e-sport-baren i Stockholm, BarCraft STHLM. 2012 direktsände SVT finalmatcherna i både Dota 2 och Starcraft II från Dreamhacks sommarturnering. Att e-sporten fick ta plats i nationell tv bredvid fotboll och handboll ser vi som en viktig milstolpe i dess utveckling.
För att få någon slags siffra på hur populärt e-sport verkligen är idag så kan vi titta på hur många som tittade på ”League of Legends 2017 World Championship”. I en utan semifinalerna var det som mest över 106 miljoner personer som tittade på matchen när den streamades live. Vi hade även en svensk med i finalen 2018 men det europeiska teamet förlorade tyvärr mot kinesiska Invictus Gaming.
En av de största e-sport-stjärnorna vi har
Det finns många stora svenska namn när det kommer till e-sport. En av de riktigt stora är CS-legenden Emil ”HeatoN” Christensen. Han vann CPL (Cyberathlete Professional League) 2001 med sitt lag Ninjas in Pyjamas och han spelade professionellt ända fram till 2007. Det gick bra för honom genom hans karriär som spelare och efter det övergick han till att coacha Ninjas in Pyjamas och jobbade även kortare som manager för ett annat e-sport-lag. Han deltar även aktivt i den svenska debatten huruvida e-sport ska få räknas in i Riksidrottsförbundet eller inte.